Meninger 

Mudringen i Borg Havn er nå stoppet.

Stopp i mudring

Dette er en kronikk. Den gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert

DNT - Det Norske Veritas har utarbeidet en rapport om ulike mudringsalternativer forog kostnader i den forbindelse, i år 2008, til Statens forurensningstilsyn, kalt SFT.

Dette er tallmessig tilkjennegitt i et tidligere innlegg jeg skrev :« Stopp denne gigantomanien som vil koste enormt med penger og vi ikke har bruk for «.Det burde la seg gjøre å omregne disse tallverdier til dagens kronekurs om man vil.I dag er maksimalt dypgående for fartøy 10,5 meter. Jeg har spurt før, hvor mange fartøy med større dypgående anløper Borg Havn i året ?

Martin Fransson, prosjektleder i Kystverket sier til Moderne transport den 25.mars 2022, at mudringsprosjektet ligger inne i Kystverkets handlingsplan basert på NTP 2022 -2033.

Røsvikrenna skal utdypes til 12 meter dybde i 90 meters bredde. Snuplass for skip ved Fugleviksbukta skal utdypes til 11 m dybde og 200 m i diameter.

Opprinnelig var innseilingen delt i to deler - en indre og en ytre del. I dag virker det som ytre del ikke lenger blir omtalt i like stor grad.

Årene som har gått har også medført at farledstiltaket er BETYDELIG redusert i forhold til hva Kystverket opprinnelig utredet - totalt 3,3 millioner kubikkmeter.Da er det vel betimelig å spørre : Er ikke behovet for mudring likevel så stort som først angitt ? Det tenkes da spesielt på ytre del av løperen som nå omtales lite.

Den 09.07.24. kom beslutningen fra Kystverket om å avbryte anbudskonkurransen om utdyping av farleden til Borg Havn.

Anbudene vi har fått overstiger den økonomiske rammen vi har fått sier Martin Fransson. Videre sier Fransson at vi har misset med estimatene for kostnadsberegningen, særlig med hensyn til deponering på land.

Dette er en bemerkelsesverdig forklaring all den stund det totale mudringsbehov er vesentlig redusert , og Kystverket som bør , utfra tidligere erfaring med mudring, besitte kompetansen på estimering . Hvordan kan de nå til de grader feilberegne kostnadene, slik at de må kaste inn håndkleet.

På denne bakgrunn er det forståelig at Siri Martinsen og Arne Sekkelsten ble dypt sjokkerte over fagfolkenes dårlige arbeid. Disse to politikere har jo vært særs flinketil ikke å ha en egen mening, men hele tiden brukt argumentet « Vi må jo stole påFagfolkene «. Det er sikkert greit å ha et skjold å gjemme seg bak. Da behøver manIkke tenke på moralen i dumpingen, man behøver heller ikke legge vekt på hva innbyggerne mener, eller det juridiske spøkelset som det varslede erstatningsansvaret fra Hvaler kommune representerer.

Er miljøet til lands og til vanns tjent med en så marginal utbedring av farleden - kombinert med enorme utbetalinger fra en felles samfunnskasse.

Forøvrig tror jeg vel ikke det er helt riktig å henge feilestimatsberegningen som en bjelle bare rundt halsen på Martin Fransson, det kan vel hende Veidekke i sitt anbud har vært vel generøse i rubrikken "uforutsette utgifter".

Mvh Ragnar S Thorkildsen

Powered by Labrador CMS