Rundt 30.000 reisende ble berørt av pilotstreiken hver dag i løpet av de 15 dagene den varte. Mange har i den forbindelse begynt å søke erstatning for de flygingene som ble forsinket eller kansellert.

Tusenvis kan kreve erstatning etter pilotstreiken

Mange reisende har begynt å søke erstatning for flygninger som ble forsinket eller kansellert som følge av SAS-streiken – men det varierer hva folk har krav på.

Publisert

Rundt 30.000 reisende ble berørt av pilotstreiken hver dag i løpet av de 15 dagene den varte. Det utgjør nesten en halv million berørte til sammen. SAS kan foreløpig ikke kommentere hvor mange som søker erstatning.

– Det er det altfor tidlig å si nå, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS, til det svenske nyhetsbyrået TT.

Hvor lang tid det vil ta å få kompensasjon er vanskelig for SAS å kommentere, opplyser Nyman. Det avhenger blant annet av hvilken type kompensasjon man har krav på. Passasjerer kan for eksempel ha krav på vanlig refusjon eller annen økonomisk kompensasjon.

– Alt som krever manuell håndtering tar lengre tid, mens det som skjer automatisk går raskere. Dersom du for eksempel ber om refusjon direkte i stedet for ombooking, gjøres det automatisk og da går det veldig raskt, sier Nyman.

Dersom en flygning står i fare for å rammes av streik, bør du ikke avbestille reisen selv, er et av rådene fra Forbrukerrådet. Da har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt. Blir flyet innstilt eller forsinket i mer enn fem timer, har du tre valg:

Du kan enten velge ombooking snarest mulig, ombooking til senere tidspunkt eller få pengene tilbake for reisen.

I tillegg til refusjon eller ombooking, har du krav på en standardisert økonomisk erstatning.

Det skal samtidig nevnes at dersom det er ansatte på flyplassen eller andre leverandører som streiker, kan disse rettighetene påvirkes. Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda.

Powered by Labrador CMS