Meninger

Olava ligger til kai på Lauer - for aller siste gang foreløpig.

- Lauer Vel har helt klare forventninger om at fergen kommer til Lauer

Dette er en kronikk fra Lauer velforening om videre fergedrift til Lauer. Kronikken gir uttrykk for velforeningens mening.

Publisert Sist oppdatert

Lauer Velforening viser til redaksjonell omtale i Hvaler Budstikke knyttet til at Nærings- og Fiskeridepartementet nå har godkjent at Lauer kan betjenes med ferger sertifisert for fartsområdet 2.

Bildet er tatt på siste avgang Olava på Lauer 31.12.23, altså nøyaktig for ett år siden.

Et stort arbeid har vært lagt ned fra Velforeningen og ressurspersoner på Lauer, i samarbeid med Hvaler kommune og Østfold fylkeskommune, for det resultatet som nå er oppnådd. 

Vi ser at Borg Havn er intervjuet om videre oppfølging av spørsmålet om betjening av Lauer med ferge, og at diskusjonen er i gang om både bryggeutbedringer og hva slags ferge som kan betjene Lauer. 

Den diskusjonen er vi glade for at kommer i gang, slik at fergen igjen kan betjene Lauer. Det er viktig å huske på hva som var utgangspunktet i denne saken/prosessen, nemlig at Lauer har vært innlemmet i sambandet i planleggingsprosessen av anbudsprosess helt fra starten av, og til Norled tok over driften og sambandet 1. januar 2024. 

Den avgjørelsen departementet nå har tatt bør ikke overraske noen, hva gjelder hva som nå må skje.

Når nå nasjonale myndigheter har sikret nødvendige godkjenninger for å betjene Lauer, må Østfold Kollektivtrafikk, Norled og Hvaler kommune følge opp sine forpliktelser på egnet måte - og det så raskt som mulig.

- Dette er fakta i saken:

 I den forbindelse ønsker Lauer Velforening å gi dere noen konkrete fakta i saken, og som underbygger vår forventning om gjenopprettelse av fergedriften til Lauer.

  • I 2018 ble det i regi av Østfold fylkeskommune utarbeidet en mulighetsstudie for fremtidig fergedrift på de østre øyene, inklusiv Lauer. Dette som forarbeid til ny anbudsprosess Østfold Kollektivtrafikk senere iverksatte for nullutslippsfartøy. I denne mulighetsstudien var vurderingen at det var små utbedringer som måtte gjøres på fergeanløpene opp mot ny fergeoperatør/anbudsprosess. Det gjaldt også Lauer.
  • Lauer har vært en del av anbudsprosessen og oppdraget til Østfold kollektivtrafikk fra dag-1. Lauer skulle betjenes på linje med de andre fergeanløpene, og med et tilbud som ikke var dårligere enn det som eksisterte tidligere. Dette kravet gjaldt også for hele sambandet.
  • I anbudsprosessen oppdaget Østfold Kollektivtrafikk at Lauer lå i fartsområdet 3, og at betjening av Lauer ville medføre uforholdsmessige høye kostnader knyttet til ekstra sikkerhetskrav.
  • ØKT endret derfor anbudskravet om å betjene Lauer fra "SKAL" til "BØR". Deretter søkte både fylkeskommunen og Norled om dispensasjon til å betjene Lauer, men fikk avslag fra både Sjøfartsdirektoratet og senere Departementet.
  • Etter at anbudsprosessen var avsluttet og Norled vant anbudet, har det vist seg at større utbedringer har vært nødvendige på flere anløp, såvel som Herføl, Nedgården på Søndre Sandøy og Makø på Nordre Sandøy. At det også ville bli behov for noen oppgraderinger på Lauer er derfor ingen overraskelse for noen.
  • Mer overraskende er det at Borg Havn ikke ser for seg "Torine" trafikkere Lauer. Frem til nå har ikke problemstillingen om å betjene Lauer handlet om Lauerhavna, men om at Lauer ligger i fartsområdet 3, og at fergen ikke var godkjent for denne strekningen. Det problemet er som kjent nå løst med Departementets vedtak av 11.12.24.
  • Lauer lå inne i ØKT og Norleds ruteplan så sent som høsten 2023, og hvor det var kjent at "Torine" skulle trafikkere sambandet. Det var først da departementet hadde gitt endelig avslag på søknad om å betjene Lauer, at Lauer forsvant ut av ruteplanen inntil videre, som Østfold Kollektivtrafikk da formidlet.
  • Østfold Kollektivtrafikk forsikret Lauer Velforening både muntlig og skriftlig høsten 2023, at dersom departementet ga Norled tillatelse til å gå til Lauer, ville Lauer bli betjent. Nå er tillatelse gitt av departementet. Nå gjenstår praktisk innlemming av Lauer i rutetabellen og nødvendige utbedringer av anløpet på Lauer. Det bør være høyst overkommelig uten unødig opphold.

- Derfor bør det være enkelt

Det bør være temmelig enkelt å få på plass nødvendige utbedringer på Lauer. Østfold fylkeskommune besitter eierinteressene der anløp må utbedres/endres. Det er heller ingen eierstridsspørsmål som må avklares. 

En brygge krever kun en dispensasjon fra Plan- og bygningsloven § 1-8 (100 m-beltet) og § 2-3 i kommuneplanen. Dispensasjonsbestemmelsen i Plan- og Bygningslovens § 19-2 jamfør § 19-3, krever at dispensasjonen gir en fordel til samfunnet, noe en brygge vil medføre. 

Lauer Vel har derfor helt klare forventninger om at Østfold Kollektivtrafikk, Norled, Borg Havn og Hvaler kommune hver for seg, og sammen, bidrar med det som må til for at Lauer betjenes med ferge så snart det er praktisk mulig.

Vennlig hilsen

Lauer Velforening v/ Kjell Are Bakke, Morten Fredriksen og Torbjørn Furulund

 

 

Powered by Labrador CMS