«Folke Patriksson II» skal betjene de lettere oppdragene i Hvaler-skjærgården
Finansmannen Christen Sveaas har nylig finansiert tre redningsskøyter til Redningsselskapet. En av dem er nå stasjonert i Skjærhalden. Beredskapen i Hvaler-skjærgården er dermed på topp.
I august ble det donert og døpt tre redningsskøyter utenfor havnebassenget i Oslo. Felles for dem alle er at det er finansmannen Christen Sveaas som er donator.
Den største skøyta fikk navnet «RS Ivar Formoe», og skal utføre sine tjenester fra Redningsselskapets base i Stavern. Den er av samme type som RS Ragnar Stout Platou, en såkalt Petter C. G. Sundt-klassen, som er stasjonert i Skjærhalden. Dette er en type redningsskøyte som betjener hele norskekysten fra Svolvær i nord til Skjærhalden i sør.
Egnet for lettere oppdrag
De to minste båtene som fikk navn denne dagen var åttemeterne Folke Patriksson I og Folke Patriksson II. Disse skal tjenestegjøre fra basene på Oscarsborg og Skjærhalden.
De minste båtene egner seg ypperlig for lettere oppdrag, og tar seg frem der de større skøytene er uegnet. Denne klassen redningsskøyter er også en del av Redningsselskapets satsing på mer miljøvennlige fartøyer.
Sterkt øyeblikk
Under seremonien i Oslo avslørte Christen Sveaas at han har finansiert samtlige tre redningsskøyter som ble døpt denne dagen, og i RSMagasinet kunne vi lese at det ble et sterkt øyeblikk da sønnene til den avdøde skilegenden Ivar Formoe, Anders og Eirik Formoe, stod for dåpen av de to åttemeterne Folke Patriksson I og II.
Fartøyene er oppkalt etter den svenske rederen Folke Patriksson, som har hatt stor betydning for den svenske sjøfart gjennom sine selskap Rederi AB TransAtlantic og Viking Supply Ships. Ifølge RSMagasinet var det den avdøde skilegenden Ivar Formoe den som introduserte Christen Sveaas for Folke Patriksson.
Direktør i Kistefos AS
Ivar Formoe gikk bort under en drukningsulykke på et islagt vann i Nordmarka i julen 2006. Men den olympiske femmils-gullmedaljevinneren i langrenn satte ikke bare dype spor etter seg i skisporet. Etter skikarrieren ble han direktør i Christen Sveaas’ selskap Kistefos AS, som var hovedeier i Viking Supply Ships, og som operer i noen av verdens mest værharde strøk.
Sveaas og Patriksson skal ha funnet tonen raskt, og deres to selskaper inngikk et 50/50 partnerskap ved å kontrahere tre AHTS isbrytere.
Ønsket å hedre
Konsernsjef i Kistefos, Bengt A. Rem, uttalte under dåpen at et vellykket partnerskap dannet grunnlaget for Viking Supply Ships’ virksomhet til havs, og at selskapet derfor ønsket å hedre de to personene Ivar Formoe og Folke Patriksson ved å døpe disse tre fartøyene i Ivar Formoes og Folke Patrikssons navn.