Meninger:

Svein Brændjord er forfatter av denne kronikken. Han stiller en rekke spørsmål på vegne av Hvalers befolkning.

- Kommunen må ta eierskap i langt større grad

Dette er en kronikk fra Svein Brændjord. Den gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert

Fergesaken ligner en parodi, og daglig hører vi om nye problemer knyttet til ØKT/Norleds håndtering av fergetrafikken til Østre øyer. 

I det Hvaler har klart noe så sjeldent som å øke antall fastboende på Søndre Sandøy fra 80/90 til cirka 120 på de siste årene, inntreffer altså "katastrofen" med full kraft. 

Vi er mange på Hvaler som lurer på hva i alle dager det er som har foregått i kulissene her. Makan til venstrehåndsarbeid har jeg ikke sett maken til i noe moderne prosjekt i min snart 40-årige yrkeskarriere, ja, sågar hele min levetid. 

Innbyggerne og skattebetalerne bør her få innsyn i selve anbudsprosessens detaljer, og vi bør få svar på en del relevante spørsmål så snart som overhodet mulig.

  • Hvorfor er EL-ferge i det hele tatt valgt i et område med for lav strømforsyning i utgangspunktet? Dette medfører jo store inngrep som boring i Kollen og en massiv ladestasjon som skal plasseres omtrent inne på Første Reis´arealer.
  • Hva ligger bak vurderingen om å anskaffe en ferge som ikke håndterer is på vinterstid?
  • Hva ligger bak vurderingen og selve utformingen av båten når den har underdimensjonerte thrustere, når den sliter med å legge til i 12 sekundmeters vind, som såvidt er kuling, og faktisk ikke kan legge til på anløp med 70-80 hytter (Lauer)? Båten fremstår jo som en eneste stor vindfanger?
  • Hva gjør man til høsten når stormene kommer?
  • Hva tenker man med når man anskaffer en båt som ikke kan ta beredskapskjøretøy over til øyene (brann og vann kan kun ha halv vanntank for å tilfredsstille vektreglene for båten)? Hvor ble det av fornuften her?
  • Hvor er logikken i at man har en av- pålossingsside av båten som sliter med lemmen når det lavt vann, og sågar må legge ut plank for at kjøretøyene skal komme over på trygg grunn?
  • Hvordan har man klart å miste all kompetansen Peter Parmer og hans flinke og fleksible ansatte har opparbeidet seg gjennom mange år på noen få måneder? De har ikke engang kompetente sommervikarer, så rutene må reduseres når mannskapet er slitne?
  • Hva skal næringsdrivende, pendlere og skoleelever forholde seg til pr. nå?

 Lista er uendelig lang.

Mitt poeng her er at det er på høy tid at Hvaler Kommune, ved rådmann og ordfører, nå tar et MYE STØRRE EIERSKAP til denne saken og får noe gjort, ikke bare skyver fylket foran seg hele tiden. Det er tross alt våre innbyggere og skattebetalere som lider hver eneste dag her nå, og nå må noe gjøres. Jeg sier som Dumdum boys: Mas, mas, mas, over hele linja – til det er i orden. Kom igjen! Nå må vi agere!

Vi skal ikke lage partipolitikk av dette, og jeg har forståelse for at det kan skje feil, men dette er så slett utført fra A til Å, at her må ikke bare hoder rulle, men båten også leveres pent tilbake eller selges. Så må man få Parmer tilbake til forhandlingsbordet. 

Om det koster penger, "so be it". 

Ingen her ute har krevd 100 prosent gratis ferge. Det er det rikspolitikerne som har bestemt, men det hjelper utrolig lite når vi opplever det salige kaoset vi gjør nå.

Vi som bor her eller har hytte her må kunne kreve:

  • At kommunen må ta et mye større eierskap til saken og sette av ressurser til dette og henge på til vi har en tilfredsstillende løsning
  • Peter Parmer må overtales tilbake til forhandlingsbordet
    • Fullt innsyn i anbudsprosessen
    • At noen tar ansvar, og at vi erkjenner at vi har bommet totalt, tar lærdom av denne fiaskoen og gjør en bedre jobb neste gang.

Svein Brændjord

Vesterøy

 

 

Powered by Labrador CMS