Anne May Sandvik Olsen og Hvaler Høyre ønsker en dynamisk fartsgrense på strekningen fra Ødegården til Bekkene.

Hvaler Høyre ønsker en dynamisk fartsgrense fra Ødegårdskilen til Bekkene

Hvaler Høyre mener det er unødvendig med nedsatt fartsgrense hele døgnet, og ønsker dynamiske fartsgrenser i området fra Ødegården til Bekkene. Det betyr så fall tidsbegrenset nedsatt fartsgrense. 

Publisert

Hvaler Høyre liker dårlig at fartsgrensen nå trolig blir redusert på strekningen Økholmen-Fuglevik, og mener fylkeskommunen kommer med anmodningen fordi de ikke har, eller vil bruke penger på en oppgradering av veistrekningen.

- Vi synes det er leit at fylkeskommunen vil sette ned fartsgrensen til 70 km/t på strekningen fra Økholmen til Fuglevik. Dette gjør de fordi de ikke har råd til å gjøre de tiltakene som er nødvendig for å opprettholde fartsgrensen, sier Anne May Sandvik Olsen, leder i Hvaler Høyre.

Hun påpeker at cirka halvparten av innbyggerne på Hvaler pendler ut av kommunen til jobb.

- Og det er et viktig argument. Mange pendler, og de får lengre kjøretid til jobben, sier hun.

Komplisert område

Kommunestyret vedtok i tillegg å komme med et innspill om nedsatt fartsgrense på strekningen Ødegården-Bekene, forbi Skjelsbu. Sandvik Olsen mener det er gammeldags tenkning å kun ha permanent nedsatt fartsgrense som verktøy. Hvaler Høyre ønsker heller en dynamisk fartsgrense - en nedsatt fartsgrense i tidsperioder på døgnet.

- Området som går fra Ødegården til Bekkene er et komplisert område. Vi mener de heller burde se på trafikksikkerhetstiltak, i stedet for en permanent nedsettelse av fartsgrense. Dette stemte vi da også for i kommunestyret sist, sier Sandvik Olsen.

- Det er ikke nødvendig å ha 50 km/t og 60 km/t hele døgnet på denne strekningen. Nedsatt fartsgrense kan for eksempel være knyttet opp mot tid, altså klokkeslett. Fartsgrensen kunne vært satt ned når skolebarn ferdes i området. Resten av døgnet kunne det vært dagens fartsgrense. Dette burde være mulig å få til, sier Sandvik Olsen.

Hvalers livsnerve

Fastlandsveien er Hvalers eneste forbindelse til fastlandet. Sandvik Olsen mener fylkeskommunen bør gjøre nødvendige tiltak for å opprettholde fartsgrensen, og dermed noenlunde samme kjøretid til Fredrikstad.

- Fra før har vi satt inn tiltak fordi kvaliteten på brua er for dårlig. Nå vil fartsgrensen reduseres over en lengre strekning. Fastlandsveien er vår livsnerve, og ved å sette ned fartsgrensen vil kjøretiden øke, samtidig som brua er dårlig, sier Sandvik Olsen.

- Vi mener det bør være en mer fremoverlent planlegging, og heller se om vi kan ha en mer dynamisk fartsgrense. Ikke bare ha en fast stykkevis og delt fartsgrense, sier Høyre-lederen.

Falsk trygghet?

Hun spør seg om nedsatt fartsgrense kan virke som en falsk trygghet, og bruker 60-sonen forbi Stokken som eksempel.

- Etter at det ble 60 km/t ved Stokken har det skjedd fem ulykker. Da dukker spørsmålet om nedsatt fartsgrense kun er en falsk trygghet opp, sier hun.

Høyre-lederen er fullt ut klar over, og aksepterer at fylkeskommunen har en økonomisk hverdag som også Hvalers befolkning også må forholde seg til.

- Men det bor tett innpå 5.000 mennesker her ute, og vi må ha infrastruktur, sier hun.

Lappeteppe av fartsgrenser

I siste kommunestyremøte stemte Hvaler Høyre for å se på generelle trafikksikkerhetstiltak, fremfor å ensidig si at man skal sette ned fartsgrensen. 

- Det begrunnet vi med å se på en dynamisk fartsgrense. Vi behøver ikke ha 50 km/t hele døgnet forbi Skjelsbu. Det forlenger reisen til folk, sier hun.

- Men vil ikke pendlertidene være på det tidspunktet som skolebarna tar buss frem og tilbake til skolen?

- Det kommer jo an på når man setter den tidsbegrensningen. Vi mener man må se det i sammenheng, slik at fartsgrensen ikke blir stykkevis og delt. Vi ønsker ikke at noen skal sitte og bestemme at det skal være den og den fartsgrensen på den og den strekningen. Da ender vi med et lappeteppe av fartsgrenser som det blir vanskelig å forholde seg til for bilistene, sier Anne May Sandvik Olsen.

Powered by Labrador CMS