Meninger
- Vi oppfordrer Norled til å kjøpe Olava - vil sikre passasjertrafikken til østre øyer
Dette er en kronikk fra Arbeiderpartiets Rolf Strand og Merete Pedersen. Den gir uttrykk for skribentenes mening.
I Budstikka 30.12.2024 har Lauer Velforening en god og riktig fremstilling av fakta om fremtidig båtanløp på Lauer.
I 2018 ble det i regi av Østfold fylkeskommune utarbeidet en mulighetsstudie for fremtidig fergedrift på de østre øyene, inklusiv Lauer. Dette som forarbeide til ny anbudsprosess Østfold Kollektivtrafikk senere iverksatte for nullutslippsfartøy.
I denne mulighetsstudien var vurderingen at det var små utbedringer som måtte gjøres på fergeanløpene opp mot ny fergeoperatør/anbudsprosess.
Det gjaldt også Lauer.
Kommunestyret oppnevnte et politisk utvalg med mandat til å vurdere MecTec-rapporten som lå til grunn for elektrifisering av det fremtidige fergesambandet til de østre øyene. Dette besto av Bjarte Bjønnes, Henry Linnes og Rolf Strand, som leder av utvalget.
Ikke i noen av de dokumentene som lå til grunn for kommunestyrets vedtak var det tvil om at det fortsatt skulle gå ferge til Lauer også i fremtiden. Det samme gjaldt i fylkeskommunal vedtak.
Tilbudet skulle ikke bli dårligere en dagens tilbud. Dette har i alle kommunale møter og vedtak, blitt gjentatt både skriftelig og muntlig; "Det nye tilbudet skulle ikke bli dårligere enn dagens".
Hvaler Arbeiderparti foreslår at Østfold kollektivtrafikk og Norled kan løse utfordringen med båtanløp til Lauer ved å kjøpe båten “Olava”, som tidligere trafikkerte Lauer. “Olava” har tidligere fraktet både passasjerer og gods til og fra Lauer uten problemer med å legge til ved molonen. Dette kan eliminere behovet for kostbare kaianlegg.
Det er kjent at den nye elektriske fergen, MS “Torine”, kan møte utfordringer med å anløpe Lauer på grunn av sin størrelse og håndterbarhet, selv med eventuelle kaiutbedringer.
Ved å integrere “Olava” i rutenettet, kan man opprettholde et pålitelig fergetilbud til Lauer, samtidig som man unngår betydelige investeringer i infrastruktur. Dette vil sikre kontinuitet i transporttjenestene for både passasjerer og gods.
Olava har ikke problemer med å legge til ved moloen slik den har gjort de siste årene. Det vil ikke være nødvendig for Borg Havn å gjøre store og kostbare arbeider med ny kai på Lauer. Det har ikke vært noen problemer for de reisende og benytte anløpstedet for Olava.
Dette vil sikre at fergetilbudet opprettholdes på samme nivå som før, og “Olava” kan også benyttes i resten av sambandet, spesielt under utfordrende værforhold hvor større ferger som MS Torine har problemer med å anløpe enkelte brygger. Senest fredag 03.01.25. kunne ikke Hvalerferga anløpe Herføl på grunn av værforholdene.
Dersom Norled overtar Olava er det ikke noe problem å tilpasse dette inn i dagens rutetilbud, som på sikt skal bestille henting via en app. Det er jo kun snakk om å videreføre rutetilbudet slik det var før Norled overtok.
I tillegg vil Olava kunne brukes i sambandet forøvrig. Ypperlig båt å kjøre pasasjere med, uansett høyvann eller lavvann, eller mye vind som nå tidvis "stopper" MS Torine i å anløpe brygga på Herføl.
Seneste fredag ble det sendt ut melding om at Hvalerferga ikke kunne gå til Herføl grunnet værforholdene.
Dersom Olava blir kjøpt og satt inn i sambandet, vil det i hvert fall være muligheter for personer å komme til og fra øyene i nær sagt all slags vær, dersom det ikke er for mye sjøis.
Det viktigste er tross alt at passasjertrafikken ivaretas til og fra øyene - uansett vær.
Olava kan være i beredskap ved behov.
Hilsen
Merete Pedersen, kommunestyrerepresentant og leder for Hvaler Arbeiderparti.
Rolf Strand, kommunestyrerepresentant for Hvaler Arbeiderparti.