Meninger:

Denne kronikken handler om helikoptertrafikken og støy

- Den støyende våren (og høsten)

Dette er en kronikk fra styret i Papperhavn velforening. Den gir uttrykk for skribentenes mening.

Publisert

I 1962 kom boka "Den tause våren" ut. Den vakte voldsom oppsikt. Forfatteren skrev om hvordan plantevernmidler tok livet av småfuglene, og boka førte til forbud mot flere av midlene.

I kommuner med mange hytter, blant dem Hvaler, har vi fått en ny trussel mot fuglene. Omfattende frakt av materialer i slike områder skremmer fuglene av reiret om våren.

Selv om det er forbud mot helikopter i nasjonalparken i hekketiden, fins det hekkende fugler overalt på øyene. Ifølge biolog Ingar Båtsvik er problemet for fuglelivet underkommunisert. Det er åpenbart at denne trafikken truer fugler på reir.

Papperhavn velforening har i årevis prøvd å stanse denne trafikken i vårt nærområde. Det gjelder ikke bare fuglene, men også vi som bor nær landingsplasser for helikopterne.

Vi har prøvd å anmelde det: Svaret er at dette er en gråsone, ifølge politiet. Vi har skrevet brev til Klima- og miljødepartementet, til Luftfartstilsynet og Hvaler kommune. Alle svarer at dette ikke er lovregulert, og de kan ingenting gjøre.

Helikopterselskapene kan bare henvende seg til grunneier. Sier han ja, er det fritt fram. Helikoptrene kan lande og lette i time etter time, og drive oss som bor nær til vanvidd.

Dessuten flyr de oftest rett over hustakene, med tung last svingende under. For oss føles det som en vedvarende trussel, om lasten skulle løsne.

Norge er forpliktet til å halvere våre CO2-utslipp innen fem år. Utslippene fra denne trafikken går motsatt vei. Det virker som en stor del av hyttene på Hvaler er under oppussing til enhver tid.

Da hyttene i sin tid ble bygd var det vanlig å bruke båt, for så å bære materialene fram. Men dette blir dyrere og mer jobb, dermed velges letteste utvei.

Vi skjønner at vedlikehold av hytter er en viktig næringsvei på Hvaler. Likevel mener vi det kan gjøres på en mer miljøvennlig måte enn i dag.

Helikoptrene er avhengige av et åpent område med luft rundt. På Hvaler betyr det gjerne et jorde, regulert som en LNF-område (landbruks-, natur- og friluftsområde). I slike områder er det ifølge loven bare tillatt med virksomheter direkte tilknyttet næringen.

Dessuten er det stadig flere grunneiere som sier nei til denne trafikken på sin eiendom. Dermed øker presset på de få stedene som er igjen.

Skal Avinor bygge en flyplass, er støy- og miljøkrav strenge. For helikopterplasser på Hvaler er det ingen regler, bortsett fra at de må fly 100 meter over hustakene..

Eksempel: I Nord-Norge ligger flyplassene tett, og antall daglige flyginger er få. Flyene letter og lander med timers mellomrom.

Vi som bor i et populært hytteområde har på det verste denne høsten opplevd fem timer sammenhengende støy, fram og tilbake. Prøv å jobbe på hjemmekontoret da!

I Norge skal helikopterplasser på land med mer enn 12 landinger per uke ha konsesjon og særskilt godkjenning fra Luftfartstilsynet. Men de reglene gjelder bare for faste plasser, ikke for frakt til hytter.

Vi vet at nye regler for innstramming av motorferdsel i utmark er på trappene. Der står det at "kommunen kan gi tillatelse til motorferdsel som er nødvendig for godstransport til søkerens egen fritidsbolig".

Det betyr at den enkelte hytteeier må søke om tillatelse, i motsetning til i dag. Men får de denne tillatelsen mer eller mindre automatisk, er vi akkurat like langt.

Papperhavn Velforening oppfordrer kommunen til å være restriktiv med å gi lov. Finnes det andre muligheter for transport, skal vi bruke dem.

For styret i Papperhavn Velforening:

Mildrid Moe, Nils Bøasæther, Valentin Blix Eliassen og Gunn Hedberg

Powered by Labrador CMS