Ny ferge på Hvaler - det blir bra!
Dette er en kronikk. Den gir uttrykk for skribentens mening.
1 januar 2024 skal det være oppstart av ny ferge i Hvalersambandet, en konsesjonsperiode som varer i 13 år, med mulighet for ytterligere 7 års forlengelse.
Norled vant kontrakten i konkurranse med to andre aktører, og er den fergeoperatøren i Norge med lengst erfaring med elektrisk drift av fartøy.
Erfaringen strekker seg helt tilbake til 2015, da Norled introduserte verdens første elektriske ferge, MF Ampere, som fortsatt er i drift på Lavik-Oppedal sambandet.
Norled har til sammen 80 ferger og hurtigbåter fra Oslo til Troms, og er sammen med Fjord 1 og Torghatten en av de tre største fergeoperatørene i Norge. De er proffe , de vet hva de driver med, og jeg er trygg på at dette blir bra.
Norled har til sammen 80 ferger og hurtigbåter fra Oslo til Troms, og er sammen med Fjord 1 og Torghatten en av de tre største fergeoperatørene i Norge. De er proffe , de vet hva de driver med, og jeg er trygg på at dette blir bra.
Thor-Egil Hågensen
Så er det slik at erfaringsmessig når en bygger ny båt, så er det alltid "barnesykdommer". Tekniske problemer som blir fikset, og etter en tid blir det bra. I gjennomsnitt regner en cirka 1 -1,5 år før alt er tipp topp.
Slik ville det blitt med ombygginger, eksempelvis med Peter Parmer og Bolærnefergene, som var de to andre som søkte på konsesjon.
At fergen er hybrid bør ikke komme som en overraskelse på noen. Undertegnede jobber på Moss-Horten sambandet, og har vært med på oppstart av Bastø Electric, Bastø 4, Bastø 6 og Svelvik, som trafikkerer Svelvik-Verket på oppdrag for Brakar, som er merkenavnet på kollektivtrafikktjenestene i Buskerud.
De er alle hybrider, noe befolkningen på de respektive plassene skal være glad for. Batteriteknologi er slik at dersom batteriene kommer for lavt ned på kapasiteten, og cellene begynner og bli tomme, så utgjør det en brannfare. Ergo så er det generatorer ombord som starter automatisk på ca 20% batterikapasitet for å unngå denne faren.
Det har jeg stusset over når det gjelder klagingen , slik jeg oppfatter det, er at ingen har satt fingeren på risikoen ved en eventuell batteribrann.
La meg si det slik: DET VIL VI IKKE HA.
Først og fremst på grunn av gassene som blir frigjort ved en slik brann.
Det er mye snadder på dette området; jeg kan nevne Hydrogensulflid , Benzen Hydrogenfluorid (HF, også kjent som flussyre) Hydrogenklorid (HCl), Svoveldioksid (SO2) med mere. Dette har et mye større risikopotensial enn støy fra en trafo. Jeg har spurt fagfolk i miljøet med tanke på batteribrann - hvor høye temperaturer vi kan forvente.
Svaret er : Vi vet ikke.
Se for dere at vi kommer opp i et par tusen grader, da spaltes vannet, og vi får hydrogen for seg selv, noe som er en branns beste venn. Det er "worst case scenario".
Hva gjelder Hvaler kommune og tildelingen av konsesjon, så har de ingenting med dette å gjøre; de styrende partier kan ikke legge føringer for dette.
RV 19 Moss-Horten er det Statens Vegvesen som tildeler, og Moss kommune har lenge mast om å få trafikken fra fergene ut av sentrum, og får klar beskjed fra Vegvesenet at de ikke skal legge seg borti dette.
F ergestrekningen Svelvik-Verket er den eneste i landet som betjener to forskjellige fylkesveier. Den betjener både en del av fylkesvei 289 og fylkesvei 319. Denne er det Brakar som tildeler.
De nye fergene i Oslo, som Boreal opererer på, er det Ruter som tildeler og styrer. Disse fergene er også hybrider og fungerer fint.
Her på valer må de små bryggene oppgraderes. Jeg tenker kanskje ikke det er så dumt. Så vidt meg bekjent har det vel ikke blitt gjort så mye med disse i senere år, og da tenker jeg at Borg Havn er de som besitter kompetansen og fagfolkene som best kan utføre dette.
Min anbefaling til folk er at de bør puste med magen og ikke dømme dette prosjektet rett ves. Så tror og håper jeg på en lys fergefremtid for Hvaler-folk og hytteeiere på de østre øyer.
Dette blir bra!
Vennlig hilsen
Thor-Egil Hågensen
Skipsfører Bastø 4