Meninger:

Artikkelforfatteren stiller en rekke relevante spørsmål i denne kronikken.

- En betraktningsanalyse om behovet og nødvendigheten av mudring

Dette er en kronikk fra Ragnar S. Thorkildsen. Den gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert

Kystverket sier om innseilingen til Borg havn at av hensyn til fremkommelighet og sjøsikkerhet , skal farleia inn til Borg havn i Fredrikstad og Hvaler mudres. Tiltaket er vedtatt av Stortinget i Nasjonal Transportplan ( NTP 2022-2033 ), og er en del av Kystverkets handlingsprogram.

Anleggsarbeidet skal foregå i noen uker med prøvemudring i farleia inn til, og ved Borg havn. Det skal håndteres både "rene" og forurensede masser i både sjødeponi og landdeponi, samt testing av ulike avbøtende tiltak og styrking av kunnskapen om disse.  Dette blir gjort for å øke kunnskapen og sikre at de beste metodene blir brukt i hovedprosjektet.

Prøvemudringen skal bidra til å kvalitetssikre modeller, optimalisere overvåkingsprogrammet, og sikre at valgte metoder bidrar til å minimere miljøpåvirkningen fra tiltaket- altså verifisere , korrigere og forbedre.

For en som ikke kjenner mudring med grabb sin råe virkelighet , samt løftet om å separere "rene" og forurensede masser, så må ovenfor nevnte utvalgte ordbruk i en politikers øre høres ut som den søteste musikk.

Da melder det seg imidlertid en rekke spørsmål:

  • Når det blir hevdet ar de beste metodene blir brukt i hovedprosjektet. Hvorfor vil man da benytte en totalt avlegs metode som grabb er?
  • Hvorfor har Kystverket søkt om å få slippe og bruke diffuser i enden på nedfallsrøret? En diffuser vil bidra til mindre spredning av mudderet på havbunnen. 
  • Er dette i samsvar med de fine og velvalgte ord om kvalitetssikring fra Kystverket ?

Tillatelse til mudring ble gitt i 2019. Opprinnelig uttak av total masse var stipulert til 3,3 millioner kubikkmeter. Deponering på land den gang var 750.000 kubikkmeter masse. Deponering av sprengstein i sjø var 250.000 kubikkmeter. Deponering i sjø ved Svaleskjær 2.300.000 kubikkmeter.

NÅVÆRENDE PROGNOSER FOR TOTALT UTTAK ER REDUSERT TIL 700.000 KUBIKKMETER.

Forurensede masser som må på land for avrenning er nå satt til 225.000 kubikk. "Rene" masser til sjødeponi er satt til 475.000 kubikk.

Et spørsmål melder seg umiddelbart: Hva er den SANNE grunnen til at man har redusert behovet for mudring med hele 2.6 millioner kubikk ?

  • Kan grunnen være at det opprinnelige uttak på 3,3 mill kubikk provoserte innbyggere i Fredrikstad, og i særlig grad Hvaler?
  • Kan grunnen også være at det opprinnelige uttak på 3,3 mill var teknisk regnefeil, eller at kravet til skipets dypgående med anløp Borg havn og AS Denofa ikke var i samsvar med utgiftene ved så omfattende mudring ?

Så vidt vites har AS Denofa cirka 16 anløp av soyabåter  hvert år. Alle, bortsett fra én, har kommet til kai uten problemer. 

For såvidt, når det gjelder Borg havn, så har man der ikke funnet det opportunt å si noe om antall skip som anløper med så stor dypgående. Største dypgående som anløper i dag er 10,5 meter.

Hadde man hatt kunnskap om dette, ville det vært enkelt å beregne hva disse få skipene ville koste skattebetalerne. 

Når den utstrakte bruk av skjønnmaling fra Kystverket om mudring og dens eventuelle konsekvenser , til de grader overspilles, er det ikke rart at man spør seg hvordan det kan ha seg at Kystverket til de grader gjorde seg bort i kalkylen/estimatene om mudringens kostnad. 

Det gir liten troverdighet når utgiftene ble det dobbelte.

Mvh 

Ragnar S Thorkildsen

Powered by Labrador CMS