Meninger: 

"Fredrikstads unike mulighet for sjøveis transport" - en underlig artikkel 

Dette er en kronikk fra Ragnar S. Thorkildsen. Den gir uttrykk for skribentens mening.

Publisert Sist oppdatert

Jon Jacobsen, innholdsredaktør i Fredriksstad Blad , skriver en for meg en underlig artikkel,( kommentar ) i FBs nettavis den 09.01.2025, om hålkeføre og sjøveis transport som skal sette Fredrikstad i en helt unik posisjon.

Jeg har problem med å forstå sammenhengen mellom hålkeføre og sjøveis transport. Jeg har også problem med å forstå om den unike situasjonen Fredrikstad skal skaffe seg er solid underbygd og dokumentert av Jon Jacobsen, eller om det er et fromt nyttårsønske fra havnesjefen i Borg Havn, Tore Lundestad ???

Jon Jacobsen skriver også at det går feil vei i Oslo, Drammen og Moss Havn, men ikke i Fredrikstad, og det er kanongode nyheter for oss alle. 

Ja, er det gode nyheter for alle ?

Det glansbilde Jacobsen tegner av sjøveis transport har også en mørk og dyster bakside som han elegant unngår å nevne, og åpenbart heller ikke vil ta stilling til som innholdsredaktør.

Å utvide farleden for større skip med dypgående over 9,5 - 10,5 meter, medfører mudring, og det er allerede gitt tillatelse til å dumpe giftig mudder tett inn til grensen til Hvaler Kommune. 

Med tanke på en nærmest fiskedød Oslofjord og dens formidable forurensning, samt moralen ( om sådan ennu finnes ) , synes han da dette vitner om et godt naboskap - og er det unikt for Fredrikstad, Jon Jacobsen? 

Er dette kanonbra ?

Forsåvidt det gjelder påstanden om hvor dårlig det står til med Drammen , Oslo og Moss Havn, så skal jeg begrense meg til å omtale bare Moss Havn.

Sitat fra Moss Havn: Moss Havn i 2023. 

"Dette ble nok et godt år for Moss Havn. Veksten økte med 3,5 %. Den totale tonnasjen endte på 438.589 tonn. Det er opp 19,5 % fra året før. Totalt ble det fraktet 69.412 TEU containere. 

Av nevnte frakt hadde sjødroneren andel på 13.106 TEU, i form av ro-ro traller.

Redaktør i Fredriksstad Blad , Jon Jacobsen, skriver som om Borg havn er visjonær og fremtidsrettet, og vil bruke sjødroner. Vel, da kan Moss Havn si velkommen etter, for sjødroner har Moss Havn benyttet i hele 2023. 

  • Moss Havn gjør det mulig for regionens næringsliv å flytte gods fra vei til sjø og bane.
  • Moss Havn nyter også godt av en relativt enkel innseiling , man har ikke en kronglete Løperen med vanskelige kursendringer , fjelltopper som må sprenges vekk, mudring som må utføres både i dybde og bredde, samt en stri elv som krever slepebåtassistanse for å gå fra kai. 

Alt dette som Fredrikstad ønsker koster enormt med penger, i tillegg at det må utføres vedlikeholdsmudring.

Et råd sett utenfor et økonomisk perspektiv, sett ut ifra en syk Oslofjord, og ikke minst fra et moralsk forhold til sine naboer og medmennesker: 

La Borg havns ønske om å bli stor og mektig få ligge på det nivået som er i dag; de få skipene som trenger så stort dypgående at det må sprenges og mudres til ufattelige summer, vil bli uforholdsmessig dyre skip. 

Vi ser jo "Yasa Osaka" ligger til kai ved Denofa og losser soyabønner. Skipet er 180 meter langt og har bredde på 30 meter, dyptgående er Current draught 9,9 meter ( Max 10,5 meter). 

De få skip som har større dypgående kan gjerne gå til andre og nærliggende havner. Direktøren på Denofa bør ikke true med å flytte bedriften av den grunn.

Nøkkeltall for Moss Havn i perioden 2019 - 2023:

Lastemengder i tonn: 

  • 2019: 344.212 tonn 
  • 2020: 375.785 
  • 2021: 384.303 
  • 2022: 373.613 
  • 2023: 438.589

Omsetningstall i kr. 

  • 2019: 33.462.478 kr. 
  • 2020: 33.953.120 kr. 
  • 2021: 41.467. 899 kr. 
  • 2022: 36.453.718 kr. 
  • 2023: 41.312.787 kr.

Er dette den havna i Moss som pilene peker nedover for Jon Jacobsen ?

Mvh 

Ragnar S Thorkildsen

Powered by Labrador CMS