Debattinnlegg
- Transportinfrastrukturen på Hvaler er betinget av varierende risiko for kommunens innbyggere
Dette er en kronikk. Den gir uttrykk for skribentens mening.
Transportinfrastrukturen på Hvaler er betinget av varierende risiko for kommunens innbyggere. Her er et eksempel:
Hvis det blir en langvarig stans i Hvalertunnelen, vil resten av øysamfunnet bli avskåret fra kommunens sentrale ledelse. I tillegg vil ingen av Kirkøys beboere kunne reise fritt ut av kommunen. Det vil bli problemer med å få inn forsyninger.
Det finnes begrenset (ingen) mulighet for å flytte biler fra, eller til Kirkøy. Turismen vil stoppe opp umiddelbart.
Det vil bli utfordringer med tilgang til helsetjenester, dog finnes noe lokalt. Pendlere vil få problemer med å komme seg til og fra arbeid. Det blir utfordrende å få barna til og fra skolen på Asmaløy.
Tunnelen er en såkalt SPOF – Single Point Of Failure. Ved en alvorlig hendelse med tunnelen, vil disse, og et antall flere mulige konsekvenser skje.
En risikoanalyse består gjerne av to elementer:
1. Sannsynlighet – hvor sannsynlig er det at noe skjer.
2. Konsekvens – hvor mange blir berørt av en hendelse i forskjellige former.
Et slikt skjema kan brukes for å måle/vekte risiko. Man bør unngå å få mange elementer med høy konsekvens og sannsynlighet. Vi kan for eksempel si at hvis Hvalertunnelen stenger, har det veldig lav sannsynlighet, men veldig alvorlig konsekvens.
For å bøte på risikoer, kan man lage en plan eller oversikt som dette:
- Risiko
- Reduserende tiltak
- Farlig bru
- Bygg ny bru
- Ingen reserveløsning
- Vedlikehold av gamle ferjesteder
Hvaler kommune er velsignet med et brusystem som gjør det enkelt for beboere og turister å reise inn og ut av kommunen.
Vi er vel kjent med at Kjøkøybrua er gått ut på dato og bør erstattes. Prosjektet stoppes på grunn av politisk pekelek rundt finansiering.
Skjer det noe med Kjøkøybrua, vil det ha mye større konsekvenser for mange flere personer enn ved en alvorlig hendelse i Hvalertunnelen. Hele Hvaler kommune og hele Kjøkøy vil være frakoblet fastlandet for landfast transport.
Hvor lenge kan vi akseptere unnfallenheten som vises i denne saken?
Det skal ikke så mye fantasi til å forstå at dette kan få enorme konsekvenser for enkeltmennesker, næringsliv og fremtiden for kommunen.
Som ikke det er nok..... Asmaløybroen viser at også den er for utgående. Bruen har vært stengt i ett felt en periode, men vi vet ingenting om status.
Er broen trygg?
Er utbedringene ferdige, eller bare stoppet opp i fellesferien?
Gjør en liten risikoanalyse for deg selv. Hva skjer hvis Asmaløybroen må stenge?
Dette kan ikke fortsette. Skal vi opprettholde et Hvaler-samfunn, må det umiddelbart starte et arbeid for å sikre hele transportveien inn og ut av kommunen. Hvaler Høyre vil være en pådriver for at alle skal kunne ha en trygg reisevei til Hvaler, og tilbake.
Knut Martinussen
Hvaler Høyre