Båtliv

Redningsselskapet oppfordrer deg til å kle deg godt og bruke vest når du skal på sjøen. Båtens tilstand før sjøsetting er også viktig.

- Det er kaldt i sjøen - kle deg godt og bruk vest

Mange har brukt påsken til å sjøsette båten, og flere står for tur. Redningsselskapets tips er å kle deg godt, ha foretatt en sjekkliste på båten - og bruk redningsvest.

Publisert

Gjengangere som lekkasjer, skitt i drivstofftanken og påfølgende motorstopp er gjengangere i forbindelse med årets første båttur.

Våren er i ferd med å innta skjærgården for fullt, men Redningsselskapet advarer; det er fortsatt kaldt i vannet.

–Selv om det er vår i lufta er det fortsatt vinter i vannet. Faller du ut i vann som er 15 grader eller kaldere, kan du oppleve å få kuldesjokk. Det er derfor viktig å ta gode forholdsregler, riktige klær for årstiden, et ekstra sett med klær hvis uhellet skulle være ute, og å bruke redningsvest, sier Tobias Bang-Hansen, direktør avdeling sjø i en pressemelding fra Redningsselskapet.

I den samme meldingen gjær også Redningsselskapet oppmerksom på utfordringer knyttet til vedlikehold av båten. Gode forberedelser før sjøsetting er viktig.

Redningsselskapet opfordrer derfor til litt ekstra tid til vedlikehold og service i forkant av sjøsettingen. Grunnen til at mange trenger hjelp på årets første tur er som regel motorstopp som følge av manglende vedlikehold, urenheter i drivstoffet eller at du får vanninntrenging i skroggjennomføringer som ikke er ordentlig lukket eller vedlikeholdt etter vinteropplag.

– Sesongens første båttur har en tendens til å by på overraskelser. Tomme dieseltanker som likevel inneholder både dieseldyr og vann kan fort gjøre at påsketuren ender med slep til verksted, sier maskinsjef og redningsmann Kim Gøran Holthekåsa på RS "Inge Steensland" i Arendal.

Redningsmannen ber i tillegg båtfolket om å sjekke at kommunikasjonsutstyret fungerer, samt å følge med på værmeldingen og ta med en ekstra kanne med drivstoff og lenseutstyr ut på sjøen.

Redningsselskapets sjekkliste

  • Sjekk motorens olje- og kjølevæskenivå.
  • Kontroller batterispenning og lad batteriet ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V hvilespenning (uten belastning). 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle ventiler og se etter lekkasjer.
  • Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje.
  • Sjekk og rengjør drivstoffilteret.
  • Test vinsjer, drev, trimflaps og ror.
  • Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
  • Sjekk at motoren har stabil kjøling.
  • Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig.
  • Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene.
  • Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.
Powered by Labrador CMS