Nordkapp er flaggskipet til Jon Rådahl og hans medarbeidere på Stokken Båt & Motor. I 2020 skiftet Stokken motorleverandør fra Evinrude til Mercury. Det er Rådahl svært fornøyd med.

Omsatte for 76 millioner i fjor – rekordtidlige bestillinger for 2022-båter

2021 ble et utfordrende år for Stokken Båt & Motor. 76 millioner i omsetning til tross; store utfordringer med leveranser førte til forsinkelser i bestillingene. I år er utsiktene bedre.

Publisert

Omsetningen til Stokken Båt & Motor økte fra cirka 72 millioner i 2020, til 76 millioner i 2021. Regnskapet for fjoråret er ennå ikke ferdig, så "bånnlinja" er ennå ikke klar. Det opplyser Jon Rådahl, daglig leder på Stokken Marina.

Forleden kunne du lese i Hvaler Budstikke at Skjærhalden Marina hadde leveranseutfordringer med blant annet produkter som inneholdt microchiper. De samme utfordringene rammet Stokken Båt & Motor.

- Det var utfordrende for oss. Vi har måttet ventet på både båter, motorer og propeller. På ett tidspunkt kunne vi ha båt inne, men manglet motor på grunn av forsinkelser i leveransene. Så kunne vi ha motor, men manglet båt. Vi opplevde også at vi hadde både båt og motor, men manglet propell. Nei, det var en skikkelig utfordring for oss, sier Rådahl, og rister på hodet, men med et optimistisk smil i retning av året som ligger foran oss.

Klar til innsats for et godt 2022. Her daglig leder Jon Rådahl sammen med verkstedsjef Glenn Olsen.

Forståelsesfulle kunder

Han sender en stor takk til sympatiske kunder, som han mener viste forståelse for situasjonen.

- De skjønte at det ikke var vår feil, sier han.

Stokken fikk, i likhet med Skjærhalden Marina, heller ingen kompensasjon fra leverandørene.

- Det gjorde vi ikke, og vi hadde heller ingen mulighet til å kompensere kundene, sier Rådahl.

Rekordtidlige bestillinger

Kloke av skade, gjorde Stokken Marina sine 2022-bestillinger rekordtidlig.

- Det stemmer. Vi bestilte rekordtidlig, men det er ikke dermed sagt at vi får solgt mer i 2022. Vi er advart mot stort sykefravær i produksjonen av båter. Et sykefravær på opp mot 20 prosent. Dette dreier seg også om underleverandører, som råstoffleveranser osv. Alt går ut over produksjonen av båter. Vi er selvsagt spent på hvordan dette vil slå ut for oss, sier Rådahl.

2021 ble et godt år for Stokken Båt & Motor, til tross for utfordringer med leveransene.

Ukrainske leveranser av Grand Rib

Stokken Båt & Motor forhandler Nordkapp, Sting, Zodiac og Grand Rib. Nordkapp og Sting produseres i Polen. Zodiac i Frankrike og Tunis, mens Grand Rib produseres i Ukraina.

- Vi har allerede fått inn en del båter, men regner med at resten kommer som bestilt. Vi vet hva vi får fra Nordkapp, Sting og Zodiac, og vi vet også at vi får det vi har bestilt fra Grand Rib – dersom ikke noe uforutsett skal skje i Ukraina. Det er spente tider i Ukraina, sier Rådahl.

Bruk merkeverksted

Stokken er merkeverksted for Mercury, Suzuki og Evinrude. Og det blir stadig viktigere å utføre service på merkeverksted.

- Det er veldig viktig for oss å fortelle kunder at vi er et autorisert merkeverksted for Mercury, Suzuki og Evinrude, sier Rådahl.

Han henstiller folk om å følge diverse råd og eventuelle krav fra motorprodusentene.

- Vi har originale deler som skal til for en godkjent service. Evinrude har blant annet en «hjerne» på sine motorer, som krever at du må være forhandler for å kunne logge deg inn. Når det gjelder Mercury, så loggfører vi alt vi gjør på en motorservice. Dette loggføres da i Mercury-systemet. Der vil du finne alle data, noe som kan være lønnsomt, blant annet hvis du en gang skal selge båten din, sier Rådahl.

Overraskende slutt for Evinrude

Evinrude la ned sin produksjon av båtmoterer sommeren 2020. Den amerikanske outboard-giganten, som er eiet av Bombardier Recreational Products (BRP), gjenopptok ikke produksjonen av utenbordsmotorer ved fabrikken i Sturtevant, Wisconsin, etter en korona-nedstenging. Nordkapp, Sting og Evinrude var god match. Det var liksom hånd i hanske.

- Det kom som et sjokk på oss. Vi så det plutselig på Facebook en morgen vi kom på jobb, og trodde vel egentlig at det var en spøk. Du kan jo lese mye rart på Facebook. Men vi ringte til Nordkapp, og de var like overrasket som oss over at de hadde lagt ned produksjonen av båtmotorer, forteller Rådahl.

Han opplyser at Evinrude altså ikke er konkurs, og heller ikke solgt.

Fremoverlente og innovative

Nordkapp og Sting er en del av Frydenbø Marine, som var importør av Evinrude. Frydenbø Marine distribuerer også Zodiac i Norge og Sverige.

- Da Evinrude forsvant fra markedet, dukket det flere motorprodusenter opp på frierføtter. Forhandlingene førte til at valget falt på Mercury. Det er vi veldig fornøyd med, sier Rådahl.

Dersom Evinrude åpner produksjonen på nytt, vil han fortsette med Mercury.

- De er fremoverlente og innovative. Mercury kommer hele tiden med noe nytt, og har meget driftssikre motorer. Det er stadige forbedringer, og ligger langt fremme i utviklingen. Dessuten har motorene et kult utseende, sier Rådahl fornøyd.

Har større kapasitet

Stokken Båt & Motor har 15 ansatte, fordelt på administrasjon/salg, verksted, marina og regnskap. Rådahl innrømmer at staben har kapasitet til å levere flere båter.

- Koronapandemien vil det annerledes. Det har ført til større interesse for båt, men det har også ført til færre varer. Vi kunne definitivt levert mer, dersom vi hadde hatt mulighet til det, sier Rådahl.

Fiske - et tilskudd

Stokken har også en egen etasje med fiskeutstyr til fisk og skalldyr.

- Dette er et tilskudd til det vi egentlig driver med. Fiskeavdelingen har hatt det litt tøft det siste året. Vi har nesten vært avstengt på grunn av arbeidet med gang- og sykkelveien. Nå er det avsluttet, så vi håper det skal gi seg utslag i bedre omsetning i denne avdelingen, sier Rådahl.

Fiskeavdelingen er et fint tilskudd til båt og motor, mener Jon Rådahl. Her sammen med butikkmedarbeider Katarina Olsen
Powered by Labrador CMS